/ IHRights#Iran: Hossein Amaninejad and Hamed Yavari were executed in Hamedan Central Prison on 11 June. Hossein was arrested… https://t.co/3lnMTwFH6z13 ژوئن

فوری: ریحانه جباری (۲۶) در معرض خطر قریب الوقوع اعدام

13 آوریل 14
فوری: ریحانه جباری (۲۶) در معرض خطر قریب الوقوع اعدام
ریحانه جباری ۲۶ ساله، ممکن است در کمتر از ۴۸ ساعت آینده اعدام شود. ریحانه بهاتّهام قتل یکی از کارکنان سابق وزارت اطلاعات که او در دفاع از خود هفت سال پیش مرتکب شد به مرگ محکوم شده است. سازمان حقوق بشر ایران از همه کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با ایران می خواهد از تمام کانال های خود برای جلوگیری از این اعدام استفاده کنند. حقوق بشر ایران، ۲۴ فروردین ماه ۱۳۹۳ :گزارش های غیر رسمی از ایران نشان می دهد که حکم اعدام ریحانه جباری درروز سه شنبه ۲۶ فروردین اجرا خواهد شد. ریحانه جباری در سال ۱۳۸۶ به جرم قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، یکی از کارکنان سابق وزارت اطلاعات ایران بازداشت شد. پس از دستگیری، وی به مدت دو ماه در سلول انفرادی در زندان اوین تهران، جایی که او دسترسی به وکیل و یا خانواده اش را نداشت بسر برد.
ریحانه بلافاصله پس از دستگیریش به این قتل اعتراف کرد، هر چند که او وکیلی نداشت که در زمان اعتراف او حضور داشته باشد. او اظهار داشت که قتل در دفاع از خود صورت گرفته است. ریحانه جباری توسط دادگاه جنایی در تهران در سال ۱۳۸۸ به مرگ تحت عنوان قصاص محکوم شد. حکم اعدام در همان سال توسط دیوان عالی کشور تایید شد. به خانواده او در اسفند ۱۳۹۲ گفته شد که این حکمبه اجرای احکام فرستاده شده است و  در معرض اجراست. گزارشات غیر رسمی نشان می دهد که او ممکن است در روز سه شنبه اعدام شود. سازمان حقوق بشر ایران (IHR) مصرانه از جامعه بین المللی می خواهد که فورا به منظور متوقف کردن اعدام ریحانه وارد عمل شوند. محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران (IHR) ، گفت: "واکنش های بین المللی ممکن است تنها امکان برای نجات ریحانه باشد. ما از همه کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با ایران می خواهیم از تمام کانال های خود برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام ریحانه استفاده کنند". بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران (IHR) در مورد مجازات اعدام، دست کم ۶۸۷نفر در سال ۲۰۱۳، بیشترین تعداد در بیش از ۱۵ سال ، در ایران اعدام شدند. از ابتدای سال ۲۰۱۴ تا کنون دست کم ۱۷۰ نفر اعدام شده اند که تعداد ۹۶ اعدام توسط گزارش های رسمی اعلام شده است.