/ IHRights#Iran: Hossein Amaninejad and Hamed Yavari were executed in Hamedan Central Prison on 11 June. Hossein was arrested… https://t.co/3lnMTwFH6z13 ژوئن

اعدام نوجوان افغان در اصفهان بدلیل اتهامات مرتبط با مواد مخدر

6 مه 14
اعدام نوجوان افغان در اصفهان بدلیل اتهامات مرتبط با مواد مخدر
یک نوجوان بزهکار ۱۵  ساله افغان در زندان اصفهان اعدام شد. گزارش ها حاکی از آن است که او به اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده و از دسترسی به وکیل برخوردار نبوده است. مقامات ایرانی ادعا می کنند که نوجوانان در ایران اعدام نمی شوند. این هفتمین  نوجوان بزهکار است که از ابتدای سال  ۲۰۱۴  تا کنون در ایران اعدام شده است. آنچه که این پرونده را از سایر اعدامهای نوجوانان متفاوت میکند این است که این اولین پرونده شناخته شده در طی چند سال است که در آن یک نوجوان به اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام می شود. سازمان حقوق بشر ایران از سازمان ملل متحد می خواهد که این پرونده را بررسی کرده و نسبت به اعدام نوجوانان در ایران واکنش نشان دهد. حقوق بشر ایران، ۱۶  اردیبهشت ۱۳۹۳ : به گزارش منابع افغانستان یک نوجوان بزهکار اخیراً در ایران اعدام شده است.
بخش دری رادیو آزادی ، گزارش داد که یک پسر ۱۵  ساله افغان به نام جنت میر در میان شش شهروند افغان که در فروردین ماه در زندان دستگرد اصفهان اعدام شدند شناسایی شده است. سازمان حقوق بشر ایران(IHR) اخیراً اعدام شش شهروند افغان را در تاریخ ۲۹  فروردین گزارش داده بود. به گزارش رادیو آزادی، جنت میر و پنج نفر دیگر اعدام شده در اصفهان همه به اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند. در مصاحبه ای با رادیو آزادی، برادر جنت میر "نازک میر" گفت که "جنت میر یک پسر کلاس نهم مدرسه بود که دو سال پیش افغانستان را به قصد ایران ترک کرده بود. او توسط مقامات ایرانی بازداشت شد و بعلت قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم شد. او از دسترسی به وکیل مدافع برخوردار نبود و مقامات ایرانی به خانواده وی اجازه بردن جنازه او را به افغانستان ندادند. به طوری که آنها مجبور به دفن جنت میر در اصفهان شدند". مشخص نیست که آیا جنت میر در زمان دستگیری ۱۵  سال داشت یا در زمان اعدام. سازمان حقوق بشر ایران مصرانه از سازمان ملل می خواهد که این پرونده را بررسی کرده و در صورت تایید اقدامات مناسب را در مقابل مقامات ایرانی اتخاذ کند. محمود امیری مقدم، سخنگوی این سازمان گفت: "اعدام نوجوانان بزهکار به دلیل اتهامات مرتبط با مواد مخدر نه تنها نقض جدی قوانین بین المللی است، که نقض قانون ایران نیز می باشد. ما از سازمان ملل متحد می خواهیم در خصوص این پرونده خاص و سایر گزارشات اعدام نوجوانان در ایران به طور جدی وارد عمل شده و اقدامات مناسب را اتخاذ نماید". از ابتدای سال ۲۰۱۴  تا کنون اعدام حداقل ۷  نوجوان در ایران گزارش شده است. اخیراً ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام از مقامات ایران خواستار توقف اعدام نوجوانان شده بود.