/ IHRights#Iran: Hossein Amaninejad and Hamed Yavari were executed in Hamedan Central Prison on 11 June. Hossein was arrested… https://t.co/3lnMTwFH6z13 ژوئن

بیش از دو اعدام روزانه در سال ۲۰۱۴ در ایران

3 ژوئن 14
 بیش از دو اعدام  روزانه در سال ۲۰۱۴ در ایران

بنا به گزارش‌های رسمی و غیررسمی دست کم ۳۲۰ زندانی در ۵ ماه اول سال ۲۰۱۴ در ایران اعدام شده اند. این امر بطور میانگین، بیش از دو اعدام در روز را موجب می شود. سازمان حقوق بشر ایران از جامعه بین المللی می خواهد تا واکنش نشان دهند.

حقوق بشر ایران، ۱۳ خرداد ۱۳۹۳: به گزارش وب سایت دادگستری کل استان سمنان، یک زندانی در زندان سمنان در تاریخ ۱۱ خرداد به دار آویخته شد.

به گفته این گزارش، این زندانی که به نام " ج. ل " (۳۹ ساله از زابل) شناسایی شده، به اتهام  حمل و نگهداری یک کیلو و هفتصد و پنج گرم مواد مخدر از نوع کراک به اعدام محکوم شده بود.

با توجه به گزارش‌های جمع آوری شده توسط سازمان حقوق بشر ایران، حداقل ۳۲۰ زندانی در سال ۲۰۱۴ در ایران اعدام شده اند.

منابع رسمی ایران حداقل ۱۴۷ اعدام در دوره بین اول ژانویه تا اول ژوئن ۲۰۱۴ اعلام کرده اند. علاوه بر این، بیش از ۱۸۰ اعدام توسط گروه‌های حقوق بشر گزارش شده است که  توسط منابع رسمی اعلام نشده است. بر اساس این اعداد، مقامات ایران به طور متوسط، بیش از ۲ نفر را روزانه در پنج ماه اول سال ۲۰۱۴ اعدام کرده اند. این ارقام با وجود این واقعیت است که یک توقف ۳ هفته‌ای سه‌ هفته حول عید نوروز (ماه مارس)  وجود داشته است .

سازمان حقوق بشر ایران از جامعه بین المللی می خواهد تا نسبت به موج اعدام در ایران واکنش نشان دهند. محمود امیری مقدم، سخنگوی این سازمان، گفت: " مقامات ایران بار دیگر رکورد خود را در رابطه با استفاده گسترده از مجازات اعدام شکسته اند. سازمان ملل متحد و جامعه بین المللی باید اقدامات جدی برای جلوگیری از موج بی‌سابقه‌ی اعدام در ایران اتخاذ نمایند. "

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران در مورد مجازات اعدام دست کم ۶۸۷ زندانی در سال ۲۰۱۳ اعدام شدند، که بالاترین تعداد اعدام گزارش شده در بیش از ۱۵ سال بوده است. به نظر می رسد موج اعدام که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ آغاز شده به مراتب بیشتر در سال ۱۳۹۳ در حال افزایش است.