فرزانه زیلابی
سن: ۴۷ سال
حوزه فعالیت: وکیل دادگستری
وضعیت: آزاد با وثیقه
وضعیت حقوقی:در انتظار نتیجه دادگاه تجدیدنظر
حقوق نقضشده: آزار و اذیت و تهدید قضایی، فقدان دادرسی عادلانه و روند قانونی
فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای خوزستان، وکالت تعدادی از معترضان اعتراضات سال ۱۴۰۱، کارگران هفتتپه و گروه ملی فولاد اهواز، فعالان کارگری، بازنشستگان، روزنامهنگاران و معلمان عمدتاً خوزستانی را برعهده داشته و برای پیگیری مطالبات صنفی کارگران و آزادی کارگران بازداشتی تلاش کرده است. این وکیل دادگستری بارها ازسوی مقامهای امنیتی احضار و تهدید شده است.
زیلابی در سال ۱۳۹۸ تهدید و شکنجه جسمی و روانی اسماعیل بخشی، کارگر معترض هفتتپه، در بازداشتگاه امنیتی را افشا و به عدم استقلال قوه قضاییه و قضات و دخالت نیروهای امنیتی در روند قضایی معترضان اعتراض کرد. این افشاگری موجب شد که دادستان و حفاظت اطلاعات دادگستری شوش برای او پرونده جدیدی با موضوع «نشر اکاذیب» باز کنند. با وجود اعلام مختومهشدن این پرونده در شعبه ۴ دادسرا، چندی بعد شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری ۲ اهواز، زیلابی را به سه ماه و یک روز حبس محکوم کرد.
درپی ادامه فشارها بر این وکیل حقوق بشر، در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۹۸و درحالیکه تنها یک هفته به جلسه دادگاه کارگران هفتتپه باقی مانده بود، او به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اهواز احضار شد.
اتهامات او در دادسرا «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به رهبری»، «عضویت در گروههای معاند» و«نشر اکاذیب» عنوان شدند.
پس از آنکه رئیس دیوان محاسبات کشور در اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام کرد با «حمایت قوه قضاییه»، شرکت نیشکر هفتتپه به مالکیت عمومی بازگردانده و ملی شده است، مقامهای امنیتی بهطور مداوم او را تهدید کردند تا از پرونده هفتتپه کنارهگیری کند. شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز در ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ زیلابی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و ۲ سال ممنوعالخروجی محکوم کرد و او از اتهامهای دیگر تبرئه شد.
با اجرای حکم اعدام اولین معترض خیزش «زن، زندگی، آزادی» در آذرماه ۱۴۰۱، زیلابی بههمراه چندین فعال حقوق بشر ایرانی در نامهای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار واکنش او به اعدامهای گسترده در ایران شد.
دو ماه بعد، بار دیگر شعبه ۱۳ دادسرای انقلاب اهواز این وکیل حقوق بشر را به اتهامهای «توهین به رهبری»، «نشر اکاذیب در فضای مجازی جهت تشویش اذهان عمومی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «عضویت در گروههای معاند» احضار کرد.
زیلابی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به اتهامهای «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری» به یک سال و نیم حبس محکوم شد.
فرزانه زیلابی در حال حاضر با تودیع وثیقه آزاد و هر سه پرونده او در دادگاه تجدیدنظر خوزستان در حال بررسی است.