/ IHRights#Iran: Hossein Amaninejad and Hamed Yavari were executed in Hamedan Central Prison on 11 June. Hossein was arrested… https://t.co/3lnMTwFH6z13 ژوئن

سازمان حقوق بشر ایران اعدام مرزبان ایرانی را محکوم کرده و علیه اعدام های تلافی جویانه هشدار می دهد

24 مارس 14
سازمان حقوق بشر ایران اعدام مرزبان ایرانی را محکوم کرده و علیه اعدام های تلافی جویانه هشدار می دهد
 

یکی از پنج مرزبان ایرانی به گروگان گرفته شده توسط گروه شبه نظامی جیش العدل اعدام شده است. سازمان حقوق بشر ایران (IHR) اعدام این مرزبان ایرانی را به شدت محکوم می کند و علیه اعدام تلافی جویانه زندانیان بلوچ توسط مقامات ایرانی هشدار می دهد.

حقوق بشر ایران، ۴ فروردین ماه ۱۳۹۳: بنا به گزارش روز گذشته  گروه جیش العدل  در وب سایت خبری و  توییتر خود، این گروه یکی از پنج  مرزبان ایرانی را که در طول شش هفته گذشته به گروگان گرفته شده بودند اعدام کرده است.

این خبر  توسط منابع رسمی خبر در ایران تایید شده است.

به گزارش وب سایت خبری جیش العدل "عدالت نیوز"، این مرزبان به نام جمشید دانائی فر شناسایی شده و تحت عنوان "قصاص" در تلافی مرگ زندانی بلوچ "علی نارویی" که گفته شده در اسفند ماه ۹۲ در نتیجه شکنجه در زندان ارومیه کشته شد اعدام گردیده است .

سازمان حقوق بشر ایران (IHR) اعدام جمشید دانائی فر توسط جیش العدل را به شدت محکوم می کند. محمود امیری مقدم، سخنگوی این سازمان  گفت: "برخوردهای غیر انسانی با زندانیان بلوچ توسط مقامات ایرانی نمی تواند این عمل بی‌ رحمانه را توجیه کند". وی افزود: "مجازات مرگ ، یک مجازات غیر انسانی و وحشیانه است و باید صرف نظر از هر کسی که آن را انجام می دهد  محکوم شود".

سازمان حقوق بشر ایران (IHR) همچنین علیه اعدام های تلافی جویانه بیشتر زندانیان بلوچ در زندان های ایران هشدار می دهد. در ۴ آبان ماه ۱۳۹۲، شانزده زندانی بلوچ در زندان زاهدان در پاسخ به کشته شدن روز قبل چهارده مرزبان ایرانی اعدام شدند. جیش العدل مسئولیت این حمله مرزی را بعهده گرفته بود.

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران در مورد مجازات اعدام در ایران، حداقل ۵۷ زندانی در سال ۲۰۱۳ در استان بلوچستان اعدام شدند، و زندان زاهدان یکی از زندان ها با بالاترین تعداد اعدام های مخفیانه و یا اعلام نشده در سال ۲۰۱۳ بود.