سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲ تیر ۱۴۰۵: دو برادر بهنامهای فضلالله و هادی نیکبخت در معرض خطر اجرای این حکم قرار دارند. آنان به اتهام افساد فیالارض محاکمه شدند. برادر دیگرشان، محمد نیکبخت، نیز با اتهامهایی روبهروست که میتواند به صدور حکم اعدام منجر شود.
بنابه اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، هادی و فضلالله نیکبخت حدود دو هفته پیش در دادگاه انقلاب گلپایگان با اتهام «افساد فیالارض» به اعدام محکوم شدند. این دو برادر روز ۲ آبان ۱۴۰۴، پس از آنکه تلاش کردند مانع تصرف زمین کشاورزیشان شوند، در منزل خود در گلپایگان بازداشت شدند. آنان به مدت دو ماه در بیخبری مطلق بهسر بردند و سپس به زندان مرکزی اصفهان (دستگرد) منتقل شدند.
هادی نیکبخت، ۴۵ ساله، و فضلالله نیکبخت، ۵۱ ساله، هر دو پدر سه فرزند و از فعالان سیاسی بهشمار میروند که پیشتر در کارزار درخواست برگزاری همهپرسی درباره ادامه حاکمیت جمهوری اسلامی مشارکت داشتند.
یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «دادگاه انقلاب گلپایگان جلسه رسیدگی به پرونده هادی و فضلالله را بهصورت ویدئوکنفرانس برگزار کرد، اما بهدلیل اتصال ضعیف اینترنت در زندان نتوانستند روند دادرسی را بهدرستی دنبال کنند.»
این دو برادر با وکیل تسخیری در دادگاه حاضر شدند و حدود دو هفته پیش، به صورت شفاهی از صدور حکم اعدام اطلاع پیدا کردند. اگرچه مصادیق دقیق اتهام «افساد فیالارض» مشخص نیست، اما در پرونده آنان ادعا شده است که برای اعتراض علیه حکومت، جوانان را سازماندهی کردهاند.
پس از صدور حکم اعدام، خانواده نیکبخت وکیلی را برای پیگیری پرونده هادی و فضلالله انتخاب کردند، اما مشخص نیست که این وکیل تاکنون به پرونده دسترسی پیدا کرده باشد. این دو برادر طبق قانون، ۲۰ روز فرصت دارند نسبت به حکم صادرشده اعتراض کنند.
محمد نیکبخت، برادر دیگر هادی و فضلالله، در اسفندماه ۱۴۰۴ با خشونت در منزل خود بازداشت شد و دو ماه را در بیخبری مطلق گذراند. این شهروند مسیحی ۴۸ ساله تاکنون در دو نوبت بهصورت شفاهی با طرح اتهامهایی که میتواند به صدور حکم اعدام منجر شود، تهدید شده است.
محمد نیکبخت در بند زندانیان سیاسی زندان مرکزی اصفهان نگهداری میشود، درحالیکه هادی و فضلالله بدون تفکیک بر اساس نوع اتهام، در میان زندانیان عادی بهسر میبرند.