سن: ۴۹ سال
حوزه فعالیت: فعال صنفی معلمان
وضعیت: زندانی در زندان مرکزی اهواز (شیبان)
وضعیت حقوقی: بازداشت و در انتظار برگزاری دادگاه
حقوق نقضشده: احضار و تهدید، شکنجه و برخورد فیزیکی خشونتآمیز، فقدان دادرسی عادلانه و روند قانونی، آزار و اذیت خانواده، محرومیت از حق دسترسی به وکیل، محرومیت از حقوق و مزایا
سیامک صادقی چهرازی، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان خوزستان است که بهدلیل فعالیتهای صنفی، پیگیری مطالبات فرهنگیان، شرکت در تجمعات اعتراضی معلمان و اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس دخترانه، بارها بازداشت و احضار شده است.
همزمان با تجمعات گسترده معلمان و اعتراض به کاهش بودجه رتبهبندی، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱، نیروهای پلیس امنیت او را بههمراه دهها معلم دیگر بازداشت کردند. در جریان این دستگیری، مأموران معلمان را با خشونت کتک زدند، با اسلحه تهدید کردند و سر صادقی را به جدول خیابان کوبیدند، او را به روی زمین کشاندند و با خود بردند. او پس از یک روز بازجویی در پلیس امنیت منطقه کوی لشکرآباد اهواز، با وثیقه آزاد شد.
با ادامه فعالیتهای صنفی صادقی، دادگاه انقلاب اهواز او را در ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ به اتهامهای «تبلیغ علیه نظام و تجمع و تبانی علیه امنیت کشور» احضار کرد.
در ۲۷ خرداد ۱۴۰۲، جلسه دادگاه او برای رسیدگی به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و عضویت در گروههایی که هدف آنها بر همزدن امنیت کشور است» برگزار شد .
پانزدهم آبان ۱۴۰۲ همزمان با برگزاری تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری در تهران، صادقی چهرازی بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شد. یک ماه بعد، شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز، بار دیگر او را با اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و تشکیل گروه و اخلال در نظم عمومی» احضار کرد.
هرچند شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز برای او و دیگر اعضای کانون صنفی معلمان خوزستان حکم تبرئه صادر کرد، اما این حکم با اعمال فشار نهادهای امنیتی، مورد اعتراض نماینده دادستان قرار گرفت و پرونده در مرداد ۱۴۰۲ به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد.
شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز در ۱۸ دی ۱۴۰۳ صادقی چهرازی را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج سال و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدید نظر لغو و او تبرئه شد.
او ۸ فروردینماه ۱۴۰۵ بار دیگر در منزلش در اهواز بازداشت شد. مأموران امنیتی هنگام بازداشت، خانه را تفتیش و خانواده او را تهدید کردند. «استفاده از فیلترشکن» بهعنوان اتهام او مطرح شد. صادقی چهرازی به زندان شیبان اهواز منتقل و ۲۷ فروردین ۱۴۰۵ در شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای انقلاب اهواز اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» به او تفهیم شد.